Creatieve begaafdheid bij nieuwetijdskinderen

Toen wij te horen kregen dat onze oudste zoon hoogbegaafd was begon de zoektocht. Ik las heel veel over hoogbegaafdheid en schafte allerlei smartgames en educatieve spellen aan. Vooral de leerhonger moest gestimuleerd worden. Want dat stond in alle literatuur en werd geadviseerd.

Ondertussen kregen we te horen dat onze 2 dochters ook hoogbegaafd waren. Ik merkte dat al dit educatieve speelgoed hen totaal niet interesseerde en ook school vonden ze niks. Ze hadden geen leerhonger in rekenen, taal of iets in die richting. Terwijl andere hoogbegaafden daar van smulden.

Dat deden onze kinderen mooi niet! Zij genoten van een zelf ontworpen knikkerbaan met als eis dat de knikker zo langzaam mogelijk moesten rollen. Speelgoed werd nooit gebruikt zoals er mee gespeeld moest worden in de beschrijving. Divers speelgoed werd gesloopt en samengevoegd tot iets nieuws. Meerdere auto’s werden gesloopt en hieruit werd 1 nieuwe auto ontworpen. Barbies werden ontleed en er werd een nieuwe Barbie gecreëerd! Zelf iets bedenken en met oplossingen komen voor een probleem vonden ze veel leuker. Ik dacht, hoe kan dit nu? Ik begreep het niet, totdat ik een artikel las over creatieve begaafdheid.  Toen viel alles op zijn plaats. Ik herkende ook mijzelf en mijn man hierin.

Photo by Skitterphoto from Pexels
Van meerdere Barbies knutselen ze gewoon een nieuwe!

Wat is creatieve begaafdheid?

Creatieve begaafden zijn creatieve denkers. Zij denken vooral heel associatief. Als zij nieuwe informatie krijgen, denken zij er verder over na. Hierbij koppelen ze de informatie aan iets wat ze al weten. Op basis daarvan bedenken ze gemakkelijk iets totaal nieuws. Zij zijn dus de uitvinders, out-of-the-box denkers.

Scholen zijn meestal niet zo ingericht op creatief begaafden, hoezeer ze ook hun best doen. Dat maakt dat deze doelgroep in het onderwijs weinig op niveau wordt bediend. Wanneer hun leerbehoeften niet worden vervuld, gaan creatief begaafden onderpresteren. Onderpresteren maakt vaak heel ongelukkig. Op basis van het niet presteren en van hun gedrag krijgen ze vaak allerlei stempels. Die stempels geven aan dat iemand een ‘probleem ‘of een ‘handicap’ heeft. ADHD, ADD, ASS, dyslexie, noem het maar op. Terwijl dit juist een groep leerlingen is met oneindig veel mogelijkheden.

Wat zijn hun talenten:

  • Denken in eenheid (holistisch).
  • Goed in zintuigelijke waarnemingen (rechterhersenhelft, voelen, zien, horen).
  • Denken heel snel.
  • Kunnen complexe zaken in een keer overzien en willen dat ook. Zij leren gemakkelijk als ze het overzicht hebben (top down).
  • Leren gemakkelijk spelenderwijs, alles wat ze interesseert blijft vanzelf hangen.
  • Hooggevoelig en daardoor heel goed in staat zich in anderen in te leven.

Minder sterke kanten:

  • Minder goed in onderscheid in hoofd- en bijzaken, tijdsvolgorde. Waardoor teksten leren en werkstukken maken lastig kan zijn.
  • Minder goed ontwikkeld tijdsbesef (minder sterk in op tijd komen en plannen).
  • Minder goed in systematisch, planmatig handelen.
  • Hebben een hekel aan herhaling.
  • Leren nieuwe routines slechts met moeite aan (ook al omdat ze niet van herhaling houden).
  • Zijn snel afgeleid.
  • (schijnbaar) Lage verwerkingssnelheid.
  • Automatiseren niet of met grote moeite.
  • Snel emotioneel overprikkeld.
  • Raken geblokkeerd als ze hun zintuiglijke gaven niet gebruiken bij leren zoals, visualiseren, hardop leren enz.

Toen ik dit las* herkende ik alle drie onze kinderen en mijzelf en mijn man hierin. Nu begrijp ik ook waarom wij niet in het huidige schoolsysteem passen. Want creativiteit wordt op scholen, peuterspeelzaal , kinderdagverblijf niet voldoende gestimuleerd. Knutselen moet volgens een voorbeeld en als jij de hond blauw maakt dan word gezegd tegen je, dat dat niet goed is want de hond is bruin of zwart of wit.

*) Haha, typisch voor een creatieve denker zoals ik, heb ik geen flauw idee meer waar ik dit heb gelezen! ☺

Buiten de hokjes denken

Oplossingen zelf leren bedenken word in het huidige onderwijs ook niet zo op prijs gesteld. Alle onderwijsvernieuwing ten spijt moetje nog te vaak doen wat de leraar je vertelt en meestal is er geen ruimte voor eigen ideeën en oplossingen. Je moet het programma volgen en niet buiten de hokjes denken want dan weten de scholen het niet meer.

Langzaam aan verandert dit wel. Creatieve begaafdheid word steeds meer bekend en bij de school waar onze kinderen nu op zitten wordt daar wél veel mee gedaan. Ze leren creatieve oplossingen bedenken voor problemen of creatieve ideeën bedenken. Dit is voor creatief begaafde kinderen zo belangrijk. Het zijn de uitvinders van de toekomst. We gaan deze kinderen met hun inspirerende ideeën nog heel hard nodig hebben!

In de volgende video zie je hoe een creatieve vondst leidde tot grote resultaten, hoewel de 15-jarige Russel dit echt niet van tevoren had kunnen bedenken! ☺

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Samenwerkingen

Alle blogs

Let op:

Bij gezondheids-klachten dient u altijd uw huisarts te raadplegen. Ik ben geen vervanging voor huisarts of specialist.

Betalen met iDeal

betalen met iDeal

Ik ben aangesloten bij de CAT

Collectief Alternatief Therapeuten