Gedragsproblemen op school, wat doe je eraan?

Mijn oog viel op een artikel in de krant met de titel: Orde, respect en voer de dienstplicht weer in. Ik begon met het lezen van de inleiding. Daar stond: “Handhaaf gewoon de regels die je stelt en er zal minder ellende zijn op onze middelbare scholen”.

Ik dacht gelijk: “En de rest dan?”. Ik ben voor regels op school. Die geven duidelijkheid en structuur. En dat hebben middelbare scholieren nodig. Maar niet vanuit oude opvoednormen, die mogen we loslaten en onszelf een nieuwe manier van opvoeden aanleren. Ook met grenzen en duidelijkheid, maar vanuit wederzijds respect en eenheidsverbinding.

Er zijn nog zo veel meer redenen waarom de middelbare scholieren in opstand komen en gedragsproblemen vertonen.

Autoritair opvoeden werkt averechts

Autoritair opvoeden en lesgeven werkt averechts. Je kunt ook respect en een actieve luisterhouding activeren, door interessante lesstof aan te bieden die de leerling interesseert. En respect komt van 2 kanten. Dit geldt niet alleen voor de leerling, maar ook de leraar moet zijn leerlingen respecteren. Wederzijds respect en verbinden, dát is de kracht van de leraar van nu.

Laat leerlingen zelf een keuze maken in de vakken en lesstof die zij willen leren. Passend bij de talenten waarvoor ze hier op aarde zijn. Gelukkig is er langzaam ook verandering gaande in het onderwijssysteem en wordt er op veel vernieuwende scholen op deze manier les gegeven.
>> Lees verder onder de foto.

Jongen met voetbal, foto Stocksnap-Lukáš Rychvalský

Nieuwetijdskinderen zijn oude-systeem-doorbrekers en het onderwijs is een van de systemen die op veel middelbare scholen nog hetzelfde zijn als 60 jaar geleden. Het huidige leersysteem past niet meer bij deze creatieve oplossingsgerichte generatie. Ze hebben de vrijheid en ruimte nodig om hun creatief denkende geest te ontwikkelen en dat stimuleer je door buiten kaders en hokjes te gaan.

We hebben creatieve denkers hard nodig

Creatieve denkers en doeners hebben we hard nodig om de aarde om te vormen tot een samenleving vanuit saamhorigheid en eenheid verbinding. Dit systeem doorbreken kan gepaard gaan met heftig gedrag op school. Want gedrag van een kind op school en thuis heeft een onderliggende oorzaak. Wat vertelt het kind met zijn gedrag? De gedragsproblemen van een kind zijn gewoon een schreeuw om hulp.

Het huidige schoolsysteem is gericht op de linker – exacte – hersenhelft. Terwijl deze generatie kinderen vanuit hun rechter hersenhelft  – de creatieve kant – leert en leeft. De leerwijze van deze kinderen is in beelden, intuïtief, creatieve oplossingen bedenken, leren vanuit het grote geheel, leren vanuit interesse. Ze willen voelen wat ze leren en het nut er van in zien en ze kunnen razendsnel verbanden leggen.

Kinderen kunnen thuis al ongewenst gedrag laten zien, maar ouders zien het gedrag meestal nog niet als boodschap. Je kind spiegelt jouw blokkades en onverwerkte verdriet. Daar mogen de ouders mee aan het werk om dit te helen bij zichzelf en dan verdwijnt het ongewenste gedrag van het kind. Als de ouders iedere keer weer de boodschap van het gedrag nog niet begrijpen of willen zien.. Dan wordt dit ongewenste gedrag alleen maar erger. Totdat je als ouder de boodschap gaat begrijpen en er ook wat mee gaat doen.
En dit werkt niet alleen zo bij hun ouders, ook bij hun leraren en eigenlijk iedereen uit hun omgeving. ‘Moeilijk’ gedrag is een boodschap en vaak een schreeuw op hulp van een kind.

Wat kun je nu doen ?

Vertoont je kind ongewenst gedrag, weet dan dat dit een boodschap is voor jou. Je kind houdt je een spiegel voor en wil je iets vertellen. Herken de oorzaak en neem de stap om dit bij jezelf te helen. Dan verandert het gedrag van je kind in positieve zin.

Leer begrijpen wat een nieuwetijdskind is en wat hij hier op aarde komt doen. Het vergt echt een andere manier van (op)voeden. Wat zijn de taken en talenten? Als je dit begrijpt en je kunt het thuis toepassen bij je kind dan zie je de positieve verandering.
En dan kun je dit ook op de school van je kind gaan vertellen. Je kind kan dit niet alleen, want de school ziet alleen zijn gedragsproblemen. Je kind heeft jou heel hard nodig zodat de school zijn gedrag gaat begrijpen.

Ik heb 4 jaar gepraat op scholen om aan te geven hoe het werkte bij mijn kinderen. En bij iedere school is er verandering tot stand gekomen. Dus ook al kom je er op je huidige school niet uit en ga je naar een andere school, dan heb je met jouw verhaal over je kind toch iets bereikt. Je raakt het bewustzijn aan van de leraar en de school. En dan begint de verandering. Daarom adviseer ik alle ouders te gaan praten op scholen over hun kind en met name hoe het werkt voor een nieuwetijdskind. Ouders, ga opstaan voor je kind!

Als we deze boodschap verspreiden met elkaar dan begint de verandering.

Liefs, Collinda

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Samenwerkingen

Alle blogs

Let op:

Bij gezondheids-klachten dient u altijd uw huisarts te raadplegen. Ik ben geen vervanging voor huisarts of specialist.

Betalen met iDeal

betalen met iDeal

Ik ben aangesloten bij de CAT

Collectief Alternatief Therapeuten