Nieuwetijdskind en creatief denken

“Creatief denken? Dat kunnen toch alleen creatieve kinderen? Die van mij knutselt nooit, hij houdt niet van knutselen.”

Dat is wat er soms gezegd wordt door ouders van nieuwetijdskinderen. Kinderen die creatief denken zijn meestal creatief, ze tekenen en knutselen, maar dit hoeft niet.

Want creatief denken is: deze generatie kinderen ziet mogelijkheden en oplossingen die de oudere generatie niet ziet en bedenkt. Ze bedenken de meest uiteenlopende oplossingen en nieuwe inzichten en kansen voor problemen.  Ze vinden iets nieuws, of ze doen iets nieuws of ze maken wat nieuws om bij te dragen aan een oplossing van het probleem. Zoals het voorbeeld van Boyan Slat die op 16 jarige leeftijd met zijn creatief denken een oplossing bedacht voor het probleem met plastic afval in de oceanen. Niemand anders had nog aan deze oplossing gedacht.

Kijk eens op een andere manierEn creatief denken heeft niets te maken met een leerniveau. Ieder kind van deze generatie denkt creatief, alleen op scholen word er nog weinig gedaan om het creatief denken te stimuleren. Je ziet heel vaak kinderen op een heel laag niveau op de middelbare school terecht komen omdat hun talent, het creatief denken, niet gezien en gestimuleerd wordt. Dit is zo jammer want met hun creatief denken bedenken zij de oplossingen voor onze huidige problemen. Klimaatbeheersing, asielbeleid, dierenleed, gezonde voeding, een betaalbare gezondheidszorg, vernieuwing van de huidige regering enzovoort. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden waar Nieuwetijdskinderen een oplossing voor bedenken die voor iedereen goed is. Zij denken in eenheidsverbinding: wat goed is voor een ander moet ook goed zijn voor mij en andersom. Als het voor 1 iemand niet goed is dan is dit voor hen niet de juiste oplossing.

Creatief denken is een talent dat hoort bij nieuwetijdskinderen. Hoe stimuleer je dit nu thuis?

Als je kind van knutselen en tekenen houdt: leg geen kant-en-klaar pakketten neer maar een tafel vol met losse knutselspullen. Bijvoorbeeld toiletrollen, papier, stickers, schoenendoos enzovoort. En voor het tekenen: leg lege vellen papier klaar en potloden en laat je kind zelf bedenken wat hij tekent. Dus ook al is de kip paars met hondenpoten, stimuleer de fantasie van je kind. Gekke ideeën, vreemde verzinsels of rare plannen, laat je kind dit zelf bedenken en doen.

Als je een olifant tekent, kan die best paars zijn. Laat de controle los

Als ze om hulp vragen om iets te knippen of zo, dan kun je natuurlijk helpen. Zeg niet “zou je het niet zus of zo doen, want een kip is wit of bruin en een olifant is grijs”. Jij hebt waarschijnlijk geleerd om te kleuren en knutselen volgens een voorbeeld en als je daar van afweek werd er wat van gezegd. Ook al zie jij niet wat het knutselproject of de tekening voorstelt, geef gewoon complimenten erover. Laat de controle los! Dit heb ik zelf ook moeten leren om de creativiteit van mijn kinderen te stimuleren. Nu geniet ik van alle prachtige creaties en tekeningen ze maken.

Vergeet die manier van vroeger

Veel ouders houden vast aan de oude manier van vroeger. Luister ook eens naar je kind, als hij komt met andere ideeën en oplossingen. Door ruimte te geven aan je kind leert het dat er meerdere manieren om iets op te lossen zijn en het ontdekt dat dingen altijd in ontwikkeling zijn. Hierdoor leren kinderen ook eigenaar te worden van hun eigen leerproces.

Verbindingen leggen

Leer je kind het leggen van verbindingen tussen verhalen, voorwerpen , ideeën. Hier gaat creatief denken voor een groot deel over: het verband leggen met bijvoorbeeld het vinden van  een plastic dopje op straat. Mijn jongste dochter bedacht om hiervan een armband te maken en op de dopjes werden met glitterverf mooie versieringen gemaakt. Bovendien werden de plastic doppen hergebruikt en was het geen afval op straat.

Fouten maken mag

Laat je kind fouten maken. Want als je geen risico’s durft te nemen, dan word het creatief denken wel heel ingewikkeld. Bied je kind de ruimte om te experimenteren, proberen en testen.

Meerdere opties bekijken

Stel als ook vragen aan je kind of laat hem zelf vragen bedenken. Daag je kind uit om zijn optie van meerdere kanten te bekijken en dan pas beslissingen te nemen. Hier leren ze na te denken over meerdere opties, zichzelf vragen stellen en de beslissing uit stellen. Om zo na meerdere opties bekeken te hebben de juiste beslissing te nemen.

Spelen maar

Spelen met een opdracht of voorwerp, ergens mee bezig zijn zonder dat het moet, is erg belangrijk voor het creatief denken. Dit zorgt niet alleen voor voldoening ,maar ook voor meer ideeën. Je verkent door het spelen meerdere kanten van het onderwerp  of opdracht.

Laat je kind zelf kiezen

Laat je kind zelf kiezen of bepalen, dit geeft ook meer ruimte voor creatief denken (dat betekent niet dat je al je regels overboord moet gooien, consequent moet je blijven). Bijvoorbeeld in kledingkeuze, laat je kind zelf kiezen en bied meerder opties aan. Als je kind dan toch beslist iets aan te doen wat eigenlijk helemaal niet bij elkaar past, dan komt voor jou de grootste uitdaging: loslaten!
Na meerdere opties heeft je kind dit zelf bedacht en dit is haar keuze. Ik weet dat dit moeilijk is, ik praat uit ervaring. Mijn middelste dochter had ook een kledingkeuze gemaakt die op zijn zachts gezegd niet bij elkaar paste. Ik gaf ze een dikke zoen en zei dat ze er prachtig uit zag. Ze straalde helemaal en daar ging ze huppelend naar school .

Het leukste is als je deze tips toepast bij je kinderen, je je eigen creatief denken ook weer stimuleert. Want je hebt vroeger op school en thuis alles geleerd via voorbeelden en het creatief denken is toen op de achtergrond geraakt.  Mijn creatief denken is weer helemaal geactiveerd omdat ik deze tips toepas op mijn kinderen.

Liefs, Collinda

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Samenwerkingen

Alle blogs

Let op:

Bij gezondheids-klachten dient u altijd uw huisarts te raadplegen. Ik ben geen vervanging voor huisarts of specialist.

Betalen met iDeal

betalen met iDeal

Ik ben aangesloten bij de CAT

Collectief Alternatief Therapeuten